Novi naslovi

Novi naslovi

Danijel Tolvajčić: Suvremena analitička filozofija religije. Glavni pravci i autori

Posljednjih pedesetak godina u analitičkoj se filozofiji kao vrlo dinamično područje kojim se bave podjednako religiozni i nereligiozni filozofi posebno istaknula „filozofija religije“. Njezine teme, problemi, i općenito utjecaj, u velikoj su mjeri nadišli britanska i sjevernoamerička učilišta.

Analitička filozofija, zajedno s njom i analitička filozofija religije, proučava se i poučava danas i na brojnim filozofijskim učilištima u Europi. Tako ni Hrvatska nije izuzetak, no za razliku od općenitog analitičkog pristupa filozofiji, analitička filozofija religije još je uvijek, osim nekoliko iznimaka, relativno malo poznata u nas.

Knjiga nastoji pridonijeti što boljem upoznavanju te discipline te na tom tragu, kritički prikazati glavne religijsko-filozofijske pravce i autore. Prvotni primaoci ove knjige nisu profesionalni filozofi religije, već ponajprije studentice i studenti filozofije, teologije, religijske pedagogije i katehetike, religijskih znanosti, kao i svi zainteresirani za religijsko-filozofijska pitanja.

Knjiga je izišla kao suizdanje Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Kršćanske sadašnjosti.

Preuzeto sa stranica Kršćanske sadašnjosti 

Platon: Alkibijad

U ovom dijalogu, vidjet ćete to začas kada se budem vratio na njega, nalazi se sasvim eksplicitno ispitivanje o tome što znači brinuti se o samom sebi, vrlo sistematično ispitivanje u dva dijela: što znači ovo „samom sebi“, što znači „brinuti se“? I zaista imamo prvu teoriju, možemo čak reći, među svim Platonovim tekstovima, jednu zaokruženu teoriju brige o sebi. Ovo se može smatrati za prvo značajno teorijsko izranjanje epimeleia heautou. […] Čini mi se da Platon, platonistički moment, a naročito tekst Alkibijad, svjedoče o jednom od ovih momenata kada se dogodila progresivna reorganizacija čitave stare tehnologije jastva koja je dakle postojala mnogo prije i Sokrata i Platona. Čini mi se da su sve ove stare tehnologije jastva bile, kod Platona, u dijalogu Alkibijad, ili negdje između Sokrata i Platona, podvrgnute jednoj temeljitoj reorganizaciji. Ili, u svakom slučaju: u filozofskom mišljenju, pitanje epimeleia heautou (brige o sebi) preuzima, na potpuno drugoj razini, s potpuno drugačijim ciljem, i s djelomično drugačijim formama, elemente ranijih tehnika.

(Preuzeto sa stranica Sandorf)

Gordan Akrap: Kardinal Stepinac u dokumentima Gestapa i OZN-e

Ova se knjiga temelji na javnosti dosada potpuno ili djelomično nepoznatim dokumentima u kojima se govori o bl. Stepincu i Katoličkoj Crkvi koje su kreirala dva totalitarna sustava: nacistički Gestapo i komunističke OZN-a, odnosno UDB-a. Znatan dio izvornih dokumenata koji se nalaze u dosjeu bl. Stepinca, provjereni su i uspoređeni s dosada objavljenim dokumentima. Utvrđeno je da su oni uglavnom tendenciozno korišteni zbog potrebe stvaranja isključivo negativne slike o djelovanju bl. Stepincu i Crkve za vrijeme II. svjetskog rata. (...)

Analizom dosjea bl. Stepinca autor je utvrdio da je njezin sasvim sigurno veći dio ili uništen ili i dalje nedostupan, ne samo znanstvenicima, nego i Hrvatskom državnom arhivu (HDA). (...)

Iako brojna dokumentacija nedostaje, iz dostupnih dokumenata može se izvršiti pouzdana i relevantna rekonstrukcija saznanja koja su Gestapo, OZN-a i UDB-a prikupile o Crkvi i djelovanju svećenstva pod vodstvom bl. Stepincem. Namjera autora bila je analizirati te objektivno prikazati, ciljeve i zadaće koje su sigurnosni sustavi dva totalitarna režima dobili od vladajućih stranaka (u prvom slučaju od nacističkog NSDAP-a, a u drugom od Komunističke partije) u borbi protiv Katoličke Crkve na lokalnoj, ali i globalnoj razini. Naime, njihov odnos prema Katoličkoj Crkvi i bl. Stepincu kao katoličkom nadbiskupu na području bivše Jugoslavije, odnosno NDH-a, samo je lokalni odraz općeg stava dva totalitarizma (nacizma-fašizma i komunizma) prema Crkvi. U dostupnim dokumentima je vidljivo da ni institucije vlasti u NDH, kako ustaške tako i Njemačke, nisu imale pozitivno mišljenje o djelovanju Crkve na području NDH, a posebno ne o djelovanju nadbiskupa Stepinca. U velikom broju dostupnih izvješća, o bl. Stepincu govorilo se u negativnom kontekstu.

Iz predgovora dr. sc. Gordana Akrapa

Katekizam Katoličke Crkve

U izdanju Hrvatske biskupske konferencije, a u nakladi Glasa Koncila, objavljeno je novo, dorađeno izdanje "Katekizma Katoličke Crkve".

Katekizam Katoličke Crkve donosi izlaganje vjere Crkve i katoličkog nauka kako ih nalazimo objavljene i posvjedočene u Svetome pismu, apostolskoj Predaji i crkvenom Učiteljstvu. On je valjano i zakonito sredstvo koje daje sigurne odgovore o katoličkoj vjeri, na koju se poziva u raspravama i u kojoj svaki vjernik treba tražiti odgovore na pitanja koja si tijekom sazrijevanja postavlja.

U Katekizmu su predstavljena četiri stupa katoličke vjere: ispovijest krsne vjere, sakramente vjere, život vjere i vjerničku molitvu. U njemu je, jednostavno, sadržan sav katolički nauk, a usmjeren je na produbljivanje poznavanja vjere, njezino dozrijevanje i ukorjenjivanje u život.

»Katekizam Katoličke Crkve ponuđen je svakom čovjeku koji nas pita za obrazloženje nade koja je u nama i koji žurno želi upoznati ono što vjeruje Katolička Crkva«, napisao je papa Ivan Pavao II. u apostolskoj konstituciji Fidei Depositum, kojom je javnosti predao Katekizam Katoličke Crkve priređenog nakon Drugog vatikanskog koncila

Ivica Raguž: Epimeteje

Epimetej simbolizira čovjeka koji se oslanja na već dogođeno, na ono što dolazi prije njega, što mu je dano, darovano, što kroz ovisnost obvezuje i upravo kao takvo »daje za misliti«. Epimetej označava i povjerenje prema prošlom, povjerenje koje u tradiciji i dogmi vidi golem naboj za daljnje mišljenje i djelovanje. Lako je primijetiti da toga epimetejskog duha nedostaje, kako u društvu, tako i u Crkvi. Previše smo Prometeji, a premalo Epimeteji, previše revolucionari, a premalo primatelji. Premda se kršćanska vjera nalazi onkraj prometejskoga i epimetejskoga, ukoliko uključuje jedno i drugo, dobro je kršćanima posvijestiti upravo taj epimetejski duh.
To će i biti i temeljna nakana ovih »epimeteja« koje žele pokazati kako je kršćanska vjera tek tada istinski prometejska, ako u sebi čuva i njeguje epimetejski duh.

Iz Uvoda

Kontaktirajte nas

Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu

IBAN račun:
Fakultet: HR4523900011100474440
Studentski dom: HR3123900011500027586
OIB: 05384220316

 

Web stranica KBF-a u Đakovu koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica. Nastavkom pregleda web-stranice slažete se s uvjetima korištenja.